Viime viikolla LIFESTYLE SLOTISSA kirjoitin, että miksi tee ylipäätään on meistä niin magee juttu, joten melko kestävällä aasin sillalla päästään siihen, että miksi Teabib luotiin.
Lyhyesti sanottuna Teabib perustettiin kasvattamaan tietoisuutta huippulaatuisesta teestä ja kehittämään teekulttuuria Suomeen. Suomalaiset ovat kahvin ja teen kulutusta verrattaessa vannoutunutta kahvikansaa, mutta teen juojiakin löytyy. Huippulaatuisen teen juominen on Suomessa vielä hyvin marginaalista ja niinpä Suomessa suurin osa teestä nautitaan marketin teepussien hauteina.
Uskomme vahvasti, että nykyisen suomalaisen ruoka- ja juomakulttuurin tasolla teenkin ympärille on varaa kehittyä kulinaarinen kulttuuri. Eli ollaan valmiita etsimään laadukkaampia tuotteita ja kiinnostumaan siitä kuinka nauttimamme tee valmistetaan.
Teabib aikoo olla vahvasti mukana teetottumusten murtamisessa ja luomassa Suomeen uutta rikkaampaa teekulttuuria. Nykyinen kahvikultturikaan ei ole aina ollut samassa muodossaan. Maailmalla kahvia nautittiin paljon 'instant' -kahveina, joista kulinaarisuus oli kaukana. 60-70-luvuilla uraauurtavat baristat saivat tuotua nykyisin tuntemaamme kahvikulttuuria ihmisten tietoisuuteen, jolloin sen kulinaarisen kehityksen väylä vapautui.
No siksi Teabib
Emme aio yrittää tuoda aasialaisia teetottumuksia Suomeen vaan haluamme kehittää Suomeen oman persoonallisen teekultturiin, jonka toivomme rikastuttavan ihmisten elämää monella tasolla. Tarkoitus on luoda suomalaista tee lifestylea, joka pitää sisällään juoma-, ruoka-, jopa musiikki- ja muuta vapaa-ajan kulttuuria. Tähän lisättynä teen luonnollisuus ja terveellisyys, uskommekin, että huippulaatuiselle teelle on tilaa Suomessa.
Mistä nimi Teabib tulee?
Uskomme, että yhdistämällä kaksi vähän vanhan ja pölyisen kalskahtavaa sanaa saadaan aikaan jotain uutta ja siistiä. Bib tulee monelle kielelle tutusta bibliotheca -sanasta, joka tarkoittaa kirjastoa. Nimi Teekirjasto toimii monella tasolla tässä meidän missiossa. Osa nimestä viittaa pyrkimykseemme tarjota mahdollisimman monia teelajikketa maailmalta ja osa viittaa haluumme kasvattaa teetietoisuutta sekä kehittää uutta suomalaista tee-elämäntapaa.
_____
Loppubonarina sneak peek meidän tällä viikolla painoon lähetettyjen tuotekorttien visuaalisesta ilmeestä:
OU JEE. Kaikille teelajikkeille on oma kuvitus ja ne on jokainen hullun siistejä. Henkilöstä leiskojen takana tulee myöhemmin juttua tässä kyseisessä LIFESTYLE SLOTTI -blogisarjassa...
Ensi lauantaina LIFESTYLE SLOTISSA katsatetaan vähän verhojen taakse ja esitellään teeyrittäjien kuluvan kuukauden kuulumisia. Tule sillonkin mestoille!
-Miikka
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti